Träning är något jag har lite delade åsikter om, det är någon form av hat-kärlek. Ifall träningstypen är rolig tycker jag om träningen, det blir något bra och positivt. Men samtidigt är det något jag emellanåt avskyr. Speciellt konditionsträning. Men på något vänster kan det värsta konditionspasset vara något jag ändå njuter av. Det är lite skumt.

Träning ska aldrig ses som ett straff. Kroppen är gjord för att röra sig. Det kanske man inte kan tro om man reflekterar över hur vi har det idag. Idag är det väldigt få ”aktiviteter” i vardagen som kräver kroppslig ansträngning. För att få mat på bordet kan vi ta bilen till närmaste Ica och köpa en färdigmarinerad fläskfilé. På stenåldern var det ju inte riktigt så. Där krävdes det lite mer ansträngning än att vrid om tändningslåset i bilen och knata in från parkeringen på närmaste mataffär. Med alla dagens uppfinningar och smarta lösningar behöver vi snart inte ens lyfta arslet ur soffan för att vardagen ska flyta på.

Idag får man sällan träning “på köpet”, det faller inte naturligt in i vardagen. Förr känns det som att vardagsmotion utfördes i mycket högre grad idag. Min egna uppfattning är i alla fall att så fort man får körkort tar man bilen överallt och tycker att bara tanken på den fem minuters långa promenaden till busshållplatsen känns alldeles för ansträngande.

Jag tycker att det är synd som det har blivit idag då alla inte upptäcker fördelarna med att träna. Då tänker jag inte på det ribbade sex-pack på magen eller ”att man kan bli smalare” som man kan få genom träning. Träning har nämligen en massa positiva effekter på hälsan. Dn.se skriver att immunförsvaret stärks och det innebär att man lättare håller sig frisk. Reaktionsförmågan och balansen blir också bättre. Även hjärnan påverkas på ett positivt sätt av träning. Med träning kan koncentrationsförmågan, minnet och inlärningen förbättras. Träning bidrar också till att sömnkvaliteten blir bättre och det kan leda till att ångest och oro kan minska.

Självkänslan kan också förbättras. Träning gör också att stresshormonerna i blodet minskar som minskar belastningen för hjärtat och leder till att humöret förbättras. Sahlgrenska skriver att skelettet blir starkader och att blodtrycket sänks. Värdena av blodfetter och kolesterol minskar och blodsockernivån blir jämnare.

För att ta det av alla positiva effekter som träning bidrar med krävs det att man själv bestämmer sig för att träna och vara beredd att lägga ned tid på det. Om man planerar in träningspass bör man vara noga med att kroppen får nog med vila. Själva träningen är lika viktig som kroppens återhämtning från träningen och kosten, det tycker jag är värt att ha i åtanke. Om du redan tränar regelbundet eller vill börja så fundera gärna på varför du vill träna. Är det för din egen skull eller samhällets?